Doelen opstellen en bijstellen

Toen ik startte met ondernemen, vond ik de jaarwisselingen niet fijn. Ik weet nog goed dat ik het lastig vond om mijn oud jaar los te laten en opnieuw te beginnen. Met een nieuw omzetcijfer: €0. Met nieuwe doelen. En dan kwam er weer angst. Ga ik dat deze keer weer kunnen behalen?Wat als het […]

Simpel ondernemen

Simpel ondernemen is thé way to go voor mij in 2023.  En waarschijnlijk ook voor jou.  Want vorig jaar was zot en velen zaten met de handen in het haar.  Er was die energierekening die het ons niet makkelijk maakte, maar verder kwam het nog meer tot uiting dat fotografie een luxe product is. En […]

“Marketing kost me zoveel moeite en tijd”

“Marketing kost me zoveel moeite en tijd” Dat hoor ik wel vaker en ik kan je verzekeren: NIET inzetten op marketing & sales kost je zoveel moeite en tijd. Want wat doe je nu om klanten aan te trekken?  Je zit op Instagram en probeert daar wat actief te zijn. Je probeert consistent te zijn, […]

Mijn eigen fotografie bedrijf wankelt ook soms

Mijn week was een rollercoaster. En net daarom ben ik ook al twee dagen op rij tot laat aan het werken. Even doorpakken om een aantal dingen op punt te zetten in mijn eigen bedrijf. Want bij mij wankelt het ook soms (ik lach terwijl ik dit schrijf, want mijn bedrijf wankelt echt wel vaker […]

Focus & productiviteit

Wie zegt dat ze elke dag even gefocust is, praat onzin uit. Want daar geloof ik niet in. Er zijn altijd ups & downs, of je ze nu ziet of niet. Bij mij ook.  Maar ik merk dat mijn grotere ups & downs altijd in periodes komen. (Wat uiteraard niet wilt zeggen dat er geen […]

Jouw kern

In hoeverre is jouw fotografie bedrijf écht van jou? Overlaatst had ik een gesprek met iemand die aan me vroeg of ik X en Y kende (laat ik het voor nu maar even anoniem houden), want beiden waren ook coach voor fotografen. Natuurlijk kende ik hen. Ik bevestigde dat ook. Maar ik vertelde er ook […]

Het 80-20 principe

Niet iedereen kent het 80-20 principe. En toch geloof ik oprecht dat je er rekening mee moet houden in je bedrijf. Ik leg het even voor je uit… 80% van je omzet komt namelijk van 20% van je klanten of van 20% van het gedane werk. Dat wilt zeggen dat jij dag in dag uit […]

Marketing strategieën

Aaaah Facebook. Makkelijk om in te zetten als marketing strategie. Dat loopt als een 🚃.⁠⁠Maar wat ga jij doen als Facebook ineens besluit om ermee te stoppen?⁠⁠Of wanneer ze hun voorwaarden opnieuw gaan veranderen, waardoor adverteren en online zichtbaar zijn nog moeilijker wordt?⁠ (Been there, done that. Het is echt een ‘gedoe’ soms).⁠Blijft jouw bedrijf […]

Moeiteloos ondernemen

Het is echt een hype, je hoort het overal tegenwoordig. Iedereen heeft het over het beest ‘moeiteloos ondernemen’. En ik geloof ook oprecht dat het voor elke ondernemer iets anders kàn betekenen.  Want of jij allergisch of niet bent aan het woord, het kan je altijd iets brengen wanneer je eens een kritische inkijk neemt […]

Drie lanceertips

Zoals algemeen geweten is, zit ik ‘vollenbak’ in een lancering. Ik lanceer mijn allernieuwste cursus om fotografen te helpen in het zoeken én vinden van nieuwe klanten online. Door een online strategie te gaan opzetten die echt bij je past. Dankzij mijn eigen impulsiviteit testte ik tot nu toe zelf al 11 verschillende online verkoopkanalen […]