“Marketing kost me zoveel moeite en tijd”
Dat hoor ik wel vaker en ik kan je verzekeren: NIET inzetten op marketing & sales kost je zoveel moeite en tijd.
Want wat doe je nu om klanten aan te trekken?
Je zit op Instagram en probeert daar wat actief te zijn. Je probeert consistent te zijn, maar het vraagt toch heel wat energie.
En geleidelijk aan groeit je account. Maar het algoritme steekt er uiteindelijk ook vaak een stokje voor.
Het bereik keldert, maar jij bent een volhouder en gaat door.
Organisch probeer je jouw account te laten groeien en groeien.
En voor heel veel moeite krijg je enkele nieuwe volgers die je vervolgens weer met heel wat moeite zal gaan overtuigen dat jij de fotograaf bent die zij nodig hebben.
Geloof me, ik heb het ook een jaar gedaan. Het is sleuren en trekken, het is zoeken naar manieren om het algoritme mee te laten werken.
En het kost je moeite en tijd.
Marketing opzetten kost je ook moeite en tijd, geloof me. Ik ga je niet vertellen dat dat niet zo is.
Maar ik hoef niet elke dag meer online te zijn om wél te verkopen. Ik hoef mijn hoofd niet te breken over ‘Verdorie nu moet ik vandaag nog m’n kop laten zien en wat zal ik nu weer gaan vertellen?!’
Ik stoor me ook niet aan dat algoritme. Ja, mijn bereik is gekelderd. Ik heb weinig interactie op Instagram en wanneer ik 14 volgers bij verkrijg door een post, verlaten er 16 terug mijn account wanneer ik terug met m’n hoofd in mijn verhaal verschijn.
Het is schrijnend, maar ik heb het niet nodig. Mijn bedrijf is er niet afhankelijk van.
Juist omdat ik gekozen heb om in te zetten in een marketing strategie, om een aantal maanden dit op te zetten en vervolgens jarenlang er de vruchten van te kunnen plukken.
En ik heb het nooit zelf uitgezocht, ik heb altijd zelf experten bij de hand genomen om me te laten begeleiden. Ik heb nooit het wiel zelf uitgevonden. Dat maakte dat het me nog minder energie en tijd ging kosten.
Ik heb veel getest en geëxperimenteerd wat kan en wat niet kan als fotograaf. En ik blijf testen met coachees en met mijn eigen fotografie bedrijf. Ik ga steeds op zoek om de conversie te verhogen en welke knoppen je daarvoor moet indrukken. Ik weet wat jouw fotografie bedrijf nodig heeft.
Wil je weten hoe we samen groeien naar een succesvol fotografie bedrijf? Sluit je aan bij mijn gratis training “De 6 must do’s om succesvol als fotograaf te starten”