Toen ik startte met ondernemen, vond ik de jaarwisselingen niet fijn.

Ik weet nog goed dat ik het lastig vond om mijn oud jaar los te laten en opnieuw te beginnen. Met een nieuw omzetcijfer: €0. Met nieuwe doelen. En dan kwam er weer angst.

Ga ik dat deze keer weer kunnen behalen?
Wat als het me nu niet meer lukt?
Kan ik dit nog eens? Was het allemaal geen toeval?

De jaarwisseling gaf me stress, ik wilde liever steeds voortbouwen op het vorige jaar.

Maar sinds enkele jaren zie ik dit als een nieuwe kans, een nieuwe lei, een letterlijk nieuwe start.

En een kans om na te denken over het ondernemerschap: ‘Wat past er nu bij mij?’ ‘Wat vond ik leuk en kan ik nu meer gaan doen?’ ‘Wat vond ik minder fijn en kan ik nu gaan loslaten?’ ‘Met welke klanten wil ik gaan samenwerken?’

Zo zijn er aan de start van het jaar een aantal dingen die ik doe, een aantal doelen die ik stel.

Ik denk na over mijn omzetdoel en hoe ik dit zal gaan bereiken dit jaar

Dit deel ik op in kleine stukjes: welke producten hou ik in mijn bedrijf en hoeveel verkocht ik deze vorig jaar? Hoe kan ik mezelf nu gaan stretchen, hoeveel kan ik deze dit jaar gaan verkopen?

Bovendien evalueer ik doorheen het jaar mijn doelstelling een aantal keren. Zo kan ik snel zien of ik moet bijsturen: welke producten moet ik meer in de verf zetten? Welk doel was te laag gesteld of eerder te hoog ingeschat?

Maak voor jezelf ook de berekening:

Hoeveel shoots verkocht ik vorig jaar:
Hoeveel shoots verkoop ik dit jaar als doel:
Moet je doel bijgesteld worden na 5 maanden ondernemen?

Ik denk na over mijn ideale klant

Welke fijne ervaringen had ik dit jaar met klanten? En hoe was die klant? Wie is die klant?
Tot in de detail schrijf ik vervolgens uit wie mijn persona is om aan te spreken in mijn marketing.

Maak voor jezelf ook zeker eens de oefening: (En ja, ik geef mijn persona een naam, dat maakt het voor mezelf veel concreter in mijn hoofd)

Naam: 
Leeftijd: 
Beroep:
Haar doelen (waar kan jij haar bij helpen?):
Haar zorgen (en hoe kan jij die zorgen wegnemen?):

Vervolgens ga je regelmatig bijsturen, bijvoegen, deleten, aanpassen

En wat de meeste ondernemers vergeten is: je doelen, dromen en wensen staan niet gebeiteld in steen. Ze mogen, samen met jou en je eigen persoonlijk leven, veranderen.

Het is belangrijk dat jij gelukkig bent met je bedrijf, anders kan je beter in loondienst werken. (Want anders is het dat echt niet waard, geloof me.) Dus je mag gaan ondernemen op jouw voorwaarden, zodat je zelf VERLIEFD bent op je bedrijf, op je leven en je aanbod (en op je ideale klant 😉 ). 

En mei is daar het ideale moment voor. We zijn nu vijf maanden bezig, dus hoe gaat het met je? Heb je bijsturen nodig? En hoe ga je dit dan doen?

Maak voor jezelf zeker even deze oefening, want evalueren wordt zo ontzettend hard onderschat.

Ik ga je hierbij helpen

En uiteraard heb ik je net al geholpen met een aantal opdrachten. Maar ik ga hier nog dieper op in gaan tijdens mijn audio coaching vanaf 22 mei.

We zijn ondertussen al met 450 fotografen. Het is ondertussen mijn allergrootste project ooit geworden. En ik ben nu al ontzettend blij met de inhoud die ik voor je klaar heb staan. Geloof me, dit wil je niet missen.

Schrijf je in via: https://www.tessyhellemans.be/gratis/ en dan gaan we binnen twee weken samen aan de slag!