In hoeverre is jouw fotografie bedrijf écht van jou?

Overlaatst had ik een gesprek met iemand die aan me vroeg of ik X en Y kende (laat ik het voor nu maar even anoniem houden), want beiden waren ook coach voor fotografen.

Natuurlijk kende ik hen. Ik bevestigde dat ook. Maar ik vertelde er ook bij dat ik hen niet volgde op sociale media.

Ze trok een vreemd gezicht, dat begreep ze niet zo goed.

Ik vertelde haar dat we in de wereld van vandaag de dag continu indrukken krijgen vanuit verschillende hoeken.

Enerzijds heb je sociale media (uiteraard), maar er is ook het nieuws, er zijn continu prikkels tijdens het winkelen… Zelfs in je favoriete stamcafé vind je prikkels.

Je kent dat wel… Dat zorgt voor een constant gevoel van ‘aan’ staan.

En het gaat mij niet om die prikkels op zich, want wie weet heb je daar geen last van. Maar we hebben altijd de neiging om ideeën (bewust of onbewust) te zien en deze voor absolute waarheid te nemen. 

Ongetwijfeld kwam je zelf al een marketing truc, een manier van fotograferen, een stijl van nabewerken… tegen waarvan jij dacht: “Wauw, dat ga ik ook doen.”

En het is fantastisch wanneer dit helemaal bij je past; bij je bedrijf, je doelgroep, bij jouw persoonlijkheid. Maar vaak gaat dit te langen duur ook vreemd aanvoelen.

Het aanbod geraakt niet verkocht, valt stil, de energie zit niet juist. 

En alleen omdat ik steeds dicht bij mezelf, bij mijn eigen kern en mijn eigen energie wil blijven, zal ik deze conculega’s niet volgen. Uit respect voor hun energie en visie, maar in de eerste plaats vooral voor mijn eigen gemoedsrust, om mijn eigen kern te bewaken.

En eerlijk gezegd, doe ik dit nog niet lang. Ik heb mezelf in het verleden ook al betrapt op geïnspireerd worden door anderen. Dat maakt me alleen maar mens. 

Maar ik bewaak sindsdien goed m’n eigen energie. Want die prikkels zijn zo intens vermoeiend.

Hoe zorg jij ervoor dat je dicht bij je eigen kern, visie & missie blijft? Ik ben heel erg benieuwd. Stuur me een mail via info@tessyhellemans.be.