Zoals algemeen geweten is, zit ik ‘vollenbak’ in een lancering. Ik lanceer mijn allernieuwste cursus om fotografen te helpen in het zoeken én vinden van nieuwe klanten online. Door een online strategie te gaan opzetten die echt bij je past.
Dankzij mijn eigen impulsiviteit testte ik tot nu toe zelf al 11 verschillende online verkoopkanalen uit en al mijn ervaring, leerlessen en wins worden vermeld in de cursus.
Maar ook tijdens deze lancering leer ik ontzettend veel bij.
En ik geef jou graag een kijkje achter de schermen. Want ongetwijfeld heb jij in het verleden ook al eens een nieuw product of bepaalde fotografie sessies proberen te lanceren met je eigen wins en leerkansen of sta je op het punt om zelf je eigen prijzen te gaan verhogen of om mini sessies online te gooien… Zo kunnen we alleen maar leren van elkaar.
‘Dedju, mijn timing zit niet juist’
Allereerst is het belangrijk dat je op een juist moment in het jaar gaat lanceren. Ik kan je nu al eerlijk toegeven dat augustus geen goed moment is om een lancering te starten. Hoe ben je zelf? Je zit met de zon op je smoel of je geniet nog van je vakantie. Wie is er nu met werken bezig? (Ja, ik. 🙂 ).
Vervolgens moet je heel goed nadenken over de tijd dat je je early bird laat openstaan. Ikzelf koos voor 40 dagen, maar dat is echt te ‘yolo’. De periode om early bird te kunnen instappen was beter 14 dagen opengesteld geweest. Dit zorgt voor meer druk bij je kopers. Bij mij krijg je nu 40 dagen de tijd om rustig te overdenken of de cursus iets voor jou zou zijn. Goed voor jou, maar minder goed voor de verkoper. Want zo moet ik 40 dagen de beste versie van mezelf blijven geven. En ik vertel je stiekem: dat is best vermoeiend.
Lanceren bestaat eigenlijk uit drie fasen die je opvolgt na elkaar. Meer daarover vertel ik trouwens meer in de cursus, anders wordt deze blogpost té lang.
‘Tessy, waar ben je?’
Ik ben én de cursus volledig aan het filmen, met bijhorend werkboek, podcast afleveringen etc én mijn lancering aan het doen. Wat ik beter had kunnen doen: eerst de cursus in elkaar zetten, vervolgens de cursus lanceren. (Dit heb je wel wat minder met fotografie sessies, al ga je daar ook soms werken met decors of samenwerken met andere ondernemers, bijvoorbeeld bij een kerst setting.)
Je wilt eigenlijk volledig je product ook kunnen promoten. En je wilt vooral zelf niet verdwijnen uit het zicht van je volgers of e-maillijst. Hoe je jouw volgers meeneemt achter de schermen van zo’n lancering komt ook aan bod in de cursus. Je wilt namelijk online (en offline) echt overkomen als een mens, want mensen kopen van mensen, niet van bedrijven. 😉
‘Voorbereiding is key’
Door een juiste planning te gaan opmaken (en de drie fasen te gaan gebruiken in je lancering), kan je gaan focussen op verschillende promotie kanalen. Wat ik deze lancering al deed?
– Mails schrijven (e-mail marketing)
– Podcast afleveringen opnemen
– Live gaan op Instagram
– Een stukje van de cursus weggeven (dat doe ik trouwens constant her en der)
– Sales gesprekken voeren
– Facebook posts schrijven
– Online advertenties instellen
– …
En hoe je deze verschillende online verkoopkanalen kan gebruiken voor jouw verkopen als fotograaf… Dat zie je in de cursus. Al mijn kennis zit erin, zodat jij niets meer zelf hoeft uit te zoeken en zodat je enkel kan gaan experimenteren of een methode bij jou past of niet als fotograaf. Want past het niet bij jou, dan ‘val je door de mand’.
Klaar om te gaan investeren in jouw toekomst als fotograaf? Klaar om jouw prijzen te gaan verhogen? Klaar om dat nieuwe aanbod online te zetten? Klaar om volgers en onbekenden te gaan overtuigen om klant te worden bij jou? Twijfel niet en stap in de cursus. Door nu in te stappen, krijg je ‘m niet alleen voordelig, maar krijg je ook alle verbeteringen en updates in de toekomst erbij.
Ga naar de Fotografie Marketing Booster: